Schoolontwikkeling vanuit ‘iets nieuws’… of juist vanuit ‘iets níét meer willen’? Het maakt uit.
Schoolontwikkeling vanuit ‘iets nieuws’… of juist vanuit ‘iets níét meer willen’? Het maakt uit.

Schoolontwikkeling vanuit ‘iets nieuws’… of juist vanuit ‘iets níét meer willen’? Het maakt uit.

Schoolontwikkeling vanuit ‘iets nieuws’… of juist vanuit ‘iets níét meer willen’? Het maakt uit.
 
In het onderwijs is groeien en ontwikkelen onze core business. 
 
Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor de teams en scholen. 
 
In deze hoofdtaak zit echter ook een valkuil. 
Als we willen groeien, vernieuwen of een andere koers willen varen, doen we dat vaak, onbewust en onbedoeld vanuit onvrede, frustratie of weerstand over hoe het nu gaat. Vanuit ‘iets niet meer willen’. 
 
En precies daar wringt het. 
 
Want zodra je iets niet meer wilt, sluit je het uit. 
En misschien heb je het ons al wel eens horen zeggen; systemen willen compleet zijn. En niet zomaar. Compleet zijn, is een basisvoorwaarde om een systeem, dus ook een schoolsysteem, goed te laten functioneren. 
 
Misschien herken je het wel.. 
Je zit net in een nieuwe rol. 
Je bent directeur, KC’er, intern begeleider. 
Of je zit al jaren op dezelfde plek, maar met een nieuwe taak, een nieuwe visie, een nieuwe koers die op stapel staat. 
 
Je wilt beweging. Veranderen. Aanpakken. 
Schouders eronder en gáán. En precies daar ontstaat dan vaak frictie. Niet door de verandering zelf, maar door de afwijzing van wat er nu speelt. 

Wil je een school als systeem echt laten groeien? 
Dan begint verandering niet met afkeuren, maar met erkennen. 

Want... 

De situatie zoals die nu in de school is, is niet toevallig ontstaan. 
Als het anders had gekund, was het anders gelopen. Als men het had kunnen veranderen, was het al gedaan. 
 
Je hoeft het niet mooi te vinden. 
Je hoeft het niet goed te keuren. 
 
Zolang verandering start vanuit de afwijzing van wat nu is, sluit je een deel van het systeem buiten. En precies daar ontstaat vaak het gedoe, voelbaar op allerlei lagen in de school. 
 
De situatie nemen zoals die nu is, is één manier om te voldoen aan het principe dat een systeem compleet wil zijn. Insluiten versus buitensluiten. 
 
Maar wel een belangrijke. En misschien wel een hele mooie om mee te beginnen, voordat je de daadwerkelijke verandering in gang zet. 
 
Groeien begint niet met verwerpen. 
Groeien begint met erkennen. 
 
Dit heeft ons enorm geholpen om anders naar verandering te kijken. 
En misschien helpt het jou ook.


Leuk om te horen als je hier iets mee kunt, of als je praktisch met deze systeemtheorie aan de slag wilt. In ‘Bold Moves’ helpen we je daar graag bij. Een korte, krachtige training waarin je direct met dit principe (en meer) kunt starten.

Klik hier voor meer informatie, leuk om je ook daar te zien!

Over de schrijver
Reactie plaatsen