Missie
Bij Focus op Leren geloven we dat persoonlijke groei en leiderschap in het onderwijs geen luxe zijn, maar een noodzaak.
Als kwaliteitscoördinator, bouwcoördinator of onderwijsprofessional met coördinerende taken ben jij vaak de spil van het team. Je voelt je verantwoordelijk, trekt de kar en wilt je collega’s inspireren en enthousiasmeren. Maar we weten ook dat dit niet altijd vanzelf gaat.
Veranderingen kunnen moeizaam verlopen, collega’s kunnen vastlopen en kinderen reageren (onbewust) op ons als onderwijsprofessionals. Daarom richten wij ons op de persoonlijke groei van professionals.
Onze visie:
Wij combineren inzichten uit de neurowetenschap, positieve psychologie en systemisch werken om professionals in het onderwijs te helpen duurzaam te groeien. Want één ding hebben we geleerd:
👉 Werken aan je professionele ontwikkeling is essentieel om kinderen te laten groeien.
Het is voor een kind ‘topprioriteit’ dat het gezien wordt. Gezien worden kan enkel als het ons goed gaat. Alleen dan kunnen we écht aanwezig zijn en kinderen begeleiden. Een kind is er dus alles bij gebaat dat het goed met ons gaat (weet intuïtief ook altijd hoe het met ons gaat) en zal ten allen tijde (onbewust) zorg willen dragen voor ons.
‘Zorgen voor ons’ doen kinderen op manieren die we vaak niet eens doorhebben:
Door éxtra hun best te doen, het zo graag goed te willen doen, zodat wij als ouder of onderwijsprofessional trots op ze zijn.
Door zich juist terug te trekken of juist extra van zich te laten horen.
Door (onbewust) mee te voelen met onze stress en ‘gedoe’.
Door onze ‘last’ over te willen nemen, wat er in de klas soms zo ‘lastig’ uit kan zien.
Dit is overigens geen reden om onszelf nu heel schuldig te voelen, integendeel. Wel laat het zien hoe belangrijk het is om ons eigen welbevinden en persoonlijke groei serieus te nemen.
Toch is dat ‘onszelf goed laten gaan’ makkelijker gezegd dan gedaan. Ons brein is gericht op veiligheid en hanteert vaak strategieën als pleasen, twijfelen aan onszelf, de controle willen houden en streven naar perfectie. Dit kan ons juist belemmeren in onze groei.
Onze aanpak:
Bij Focus op Leren helpen we onderwijsprofessionals om deze patronen te doorbreken en met meer lichtheid en energie om te gaan met de uitdagingen in het onderwijs. Niet door nóg harder te werken, maar door te ontdekken hoe je jezelf en anderen op een duurzame manier kunt laten groeien.
Onze trajecten en trainingen bieden praktische handvatten voor persoonlijke ontwikkeling, teamcoaching en leiderschap in het onderwijs. We creëren een veilige leeromgeving waarin jij de ruimte krijgt om te reflecteren, te ontwikkelen en vanuit nieuwe inzichten met meer veerkracht en plezier te werken.
Wil je meer weten over onze werkwijze of trainingen? Neem contact met ons op!