Focus op leren de plek voor groei.
trainingzelfvertrouwen


Focus op Leren

Persoonlijke groei voor onderwijsprofessionals

Missie

Bij Focus op Leren geloven we dat persoonlijke groei en leiderschap in het onderwijs geen luxe zijn, maar een noodzaak.


Als kwaliteitscoördinator, bouwcoördinator of onderwijsprofessional met coördinerende taken ben jij vaak de spil van het team. Je voelt je verantwoordelijk, trekt de kar en wilt je collega’s inspireren en enthousiasmeren. Maar we weten ook dat dit niet altijd vanzelf gaat.


Veranderingen kunnen moeizaam verlopen, collega’s kunnen vastlopen en kinderen reageren (onbewust) op ons als onderwijsprofessionals. Daarom richten wij ons op de persoonlijke groei van professionals.


Onze visie:

Wij combineren inzichten uit de neurowetenschap, positieve psychologie en systemisch werken om professionals in het onderwijs te helpen duurzaam te groeien. Want één ding hebben we geleerd:


👉 Werken aan je professionele ontwikkeling is essentieel om kinderen te laten groeien.


Het is voor een kind ‘topprioriteit’ dat het gezien wordt. Gezien worden kan enkel als het ons goed gaat. Alleen dan kunnen we écht aanwezig zijn en kinderen begeleiden. Een kind is er dus alles bij gebaat dat het goed met ons gaat (weet intuïtief ook altijd hoe het met ons gaat) en zal ten allen tijde (onbewust) zorg willen dragen voor ons.


‘Zorgen voor ons’ doen kinderen op manieren die we vaak niet eens doorhebben: 

  • Door éxtra hun best te doen, het zo graag goed te willen doen, zodat wij als ouder of onderwijsprofessional trots op ze zijn. 

  • Door zich juist terug te trekken of juist extra van zich te laten horen. 

  • Door (onbewust) mee te voelen met onze stress en ‘gedoe’. 

  • Door onze ‘last’ over te willen nemen, wat er in de klas soms zo ‘lastig’ uit kan zien. 


Dit is overigens geen reden om onszelf nu heel schuldig te voelen, integendeel. Wel laat het zien hoe belangrijk het is om ons eigen welbevinden en persoonlijke groei serieus te nemen. 


Toch is dat ‘onszelf goed laten gaan’ makkelijker gezegd dan gedaan. Ons brein is gericht op veiligheid en hanteert vaak strategieën als pleasen, twijfelen aan onszelf, de controle willen houden en streven naar perfectie. Dit kan ons juist belemmeren in onze groei.


Onze aanpak:


Bij Focus op Leren helpen we onderwijsprofessionals om deze patronen te doorbreken en met meer lichtheid en energie om te gaan met de uitdagingen in het onderwijs. Niet door nóg harder te werken, maar door te ontdekken hoe je jezelf en anderen op een duurzame manier kunt laten groeien.


Onze trajecten en trainingen bieden praktische handvatten voor persoonlijke ontwikkeling, teamcoaching en leiderschap in het onderwijs. We creëren een veilige leeromgeving waarin jij de ruimte krijgt om te reflecteren, te ontwikkelen en vanuit nieuwe inzichten met meer veerkracht en plezier te werken.


Wil je meer weten over onze werkwijze of trainingen? Neem contact met ons op!


mindset

Gerda

Groeien, leren en ontwikkelen. Mooie woorden, maar pas echt waardevol als je ze kunt toepassen in je eigen leven. De theorieën over het brein en leren begonnen voor mij pas écht te leven toen ik de vertaling maakte naar mijn eigen ervaring. De impact was enorm, niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de mensen om me heen.


Mijn verlangen om nog meer kinderen en onderwijsprofessionals te bereiken groeide en zo begon een nieuw avontuur. Samen met Renée startte ik Focus op Leren, een plek waar we onze kennis over mindset, brein en systemisch waarnemen, vertaalden naar een praktische methodiek die écht werkt.


Elke dag doen we waar we in geloven: onderwijsprofessionals begeleiden in hun persoonlijke groei. Dat blijft bijzonder.


mindset

Renée

Groei en geluk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe werkt dat precies?

Na 15 jaar ervaring als leerkracht en intern begeleider raakte ik gefascineerd door de wetenschap achter leren, breinontwikkeling en persoonlijke groei. De inzichten die ik opdeed, veranderden niet alleen mijn manier van lesgeven, maar ook mijn kijk op onderwijs én op mezelf.

Ik ontdekte hoeveel invloed onze mindset en overtuigingen hebben op ons welzijn en onze prestaties. Wat als we deze kennis breed zouden inzetten, niet alleen voor kinderen, maar ook voor leerkrachten? Die vraag werd het startpunt van Focus op Leren.


Samen met Gerda ontwikkelde ik een methode die theoretische kennis vertaalt naar concrete handvatten voor het onderwijs. Geen ingewikkelde modellen, maar direct toepasbare inzichten die leerkrachten én kinderen helpen om met meer zelfvertrouwen, veerkracht en plezier te groeien.


Ons brein is gemaakt om te leren en ontwikkelen, het is tijd om die natuurlijke kracht bewust te benutten. Dáár ligt onze passie en missie.

Onze trainingen

Kwaliteitscoordinator

Leerkracht

eigenaarschap

Schoolteam

 "Een lastige klas. Onrust in de leerlingen, in de leerkrachten: in eigenlijk alles. Brandjes blussen werd bijna normaal, maar na heel wat weken een onmogelijke taak. Na veel overleg en acties in de groep hebben we besloten om totaal iets anders te doen, namelijk Focus op Leren inschakelen. De IB’er heeft hen een workshop zien geven en was vanaf dat moment onder de indruk en voor ons een schot in de roos.

Twee enthousiaste dames kwamen de klas in en vanaf moment één begreep iedereen hen. In makkelijke taal en met veel visueel materiaal werd duidelijk dat ‘jij’ degene bent die verandering kan aanbrengen, zolang je de focus goed hebt. Hoe cliché het ook klinkt en dé quote die herhaaldelijk terugkwam: wat aandacht krijgt, groeit!

In de klas begon er iets te leven. We leerden al snel hoe onze hersenen daadwerkelijk ontwikkelen, dus een rol plakband op de muur om te zien dat we aan het leren, ‘wegentaal’ werd onze taal, leerden ons dingen aan die onmogelijk leken en we vieren nog steeds de fouten die we maken.

Niet alleen bij de leerlingen begon iets te groeien, we merkten dat wij als leerkrachten een essentieel onderdeel zijn in dit gehele proces. We legden de focus op onszelf, wat vinden wij belangrijk, waar worden wij echt gelukkig van, zijn al onze gedachtes echt waarheid en welke acties hebben we te maken.

Een bijzonder, leerzaam, waardevol, inspirerend proces waar we nog iedere dag dankbaar voor zijn. Te mooi om niet te delen, toch? Dus besloten we om dit met het hele team te delen. We hebben, voor sommigen gênante, opdrachten moeten uitvoeren, theorie besproken welke inzicht heeft gegeven in hoe ons brein werkt en zoveel meer. We hebben een heel scala aan handvaten gekregen om de mindset van de leerlingen maar ook voor ons als leerkrachten te veranderen en écht werken.

Regelmatig hoor je bij ons in school een confetti-popper knallen, want we weten nu dat we fouten moeten vieren!

Simpel weg: je gunt dit iedereen!"

  Marloes Getkate

Leerkracht groep 5

zelfvertrouwen

"She believed She could, so She did!"