Focus op leren de plek voor groei.
trainingzelfvertrouwen


Focus op Leren

De plek voor groei en ontwikkeling

Missie

Supertof dat je ons wilt leren kennen, want wij hebben een onwijs grote missie. Kinderen in Nederland laten groeien vanuit zelfvertrouwen! 

Nog niet eens zo heel lang geleden was ons zelfvertrouwen en onze eigen 'sparkling' voor de klas, ver te zoeken. Hoe graag we het soms ook 'anders' wilden, verandering was lastig. We bleven 'gewoon' dat doen wat we altijd deden. Best gek als je bedenkt dat school de 'place to be' is voor groei! Hoe zorg je dan wel voor verandering, wat heb je nodig voor groei en zelfvertrouwen? Wij hebben dit tot op de bodem uitgezocht.

De theorie rondom brein, groei en zelfvertrouwen hebben wij samengevat in een praktische methodiek, die wij inmiddels met veel leerkrachten delen.

Groei is geluk en dat gunnen wij alle leerkrachten. Weten wat jijzelf als leerkracht nodig hebt voor groei en ontwikkeling maakt dat je pas echt de vertaalslag kan maken naar de klas. Zelf ervaren zorgt ervoor dat je jouw impact op de groei van je groep vergroot. Onze trainingen zijn daarom altijd winwin. Voor jezelf en je klas. 


Met veel power, energie en zelfvertrouwen voor de klas. Focus op Leren, leert je (weer) dat te doen waar je het onderwijs voor bent ingegaan!


mindset

Gerda

Groeien, leren en ontwikkelen! Prachtige woorden waar ik de laatste jaren steeds meer echt inhoud aan heb kunnen geven. Theorie over brein en leren begon echt interessant te worden toen ik de vertaling kon maken naar mijn eigen leven. De impact en positieve verandering die ik kon ervaren was enorm! En niet alleen voor mijzelf...

Als leerkracht had ik de kans om alles wat ik zelf leerde de klas in te brengen. Wauw!! Dit maakte zo het verschil! Mijn drive om meer kinderen te bereiken was groot, wat ervoor heeft gezorgd dat ik samen met Renee het avontuur ben aangegaan in 'Focus op Leren'. De kennis rondom mindset, brein en leren hebben we omgezet in een methodiek, die iedereen kan laten groeien! Zo gaaf om elke dag samen bezig zijn met dat wat we het allerbelangrijkst vinden!! 


mindset

Renée

Groei is geluk, oh ja? Maar hoe zit dat dan? Na 15 jaar onderwijservaring als leerkracht en intern begeleider, heb ik me de afgelopen jaren gespecialiseerd in de theorie rondom het brein, groei en geluk. De eye-openers, inzichten en vaardigheden die ik geleerd heb, hebben voor heel wat veranderingen in mijn leven gezorgd.

Deze impactvolle kennis en vaardigheden zou toch eigenlijk iedereen moeten weten?! En zo ontstond de start van 'Focus op Leren.' Samen met Gerda ben ik op zoek gegaan naar een manier om deze theorie om te zetten in een praktische vertaling voor leerkrachten en kinderen.

Eigenlijk zegt onze naam voor mij alles. Op het moment dat de Focus ligt op leren, op groeien, doe ik dat wat mij het meest gelukkig maakt. Nieuwe dingen ontdekken, uitdagingen aangaan, belemmeringen overwinnen, fouten maken en weer doorgaan. Ons brein is bedoeld te groeien en onze mogelijkheden zijn eindeloos. Samen met Gerda is het ons doel om precies dit aan alle leerkrachten en dus alle kinderen duidelijk te maken. Wat een fantastisch avontuur!!  

Onze trainingen

focusopleren

Leerkracht

eigenaarschap

Schoolteam

 "Een lastige klas. Onrust in de leerlingen, in de leerkrachten: in eigenlijk alles. Brandjes blussen werd bijna normaal, maar na heel wat weken een onmogelijke taak. Na veel overleg en acties in de groep hebben we besloten om totaal iets anders te doen, namelijk Focus op Leren inschakelen. De IB’er heeft hen een workshop zien geven en was vanaf dat moment onder de indruk en voor ons een schot in de roos.

Twee enthousiaste dames kwamen de klas in en vanaf moment één begreep iedereen hen. In makkelijke taal en met veel visueel materiaal werd duidelijk dat ‘jij’ degene bent die verandering kan aanbrengen, zolang je de focus goed hebt. Hoe cliché het ook klinkt en dé quote die herhaaldelijk terugkwam: wat aandacht krijgt, groeit!

In de klas begon er iets te leven. We leerden al snel hoe onze hersenen daadwerkelijk ontwikkelen, dus een rol plakband op de muur om te zien dat we aan het leren, ‘wegentaal’ werd onze taal, leerden ons dingen aan die onmogelijk leken en we vieren nog steeds de fouten die we maken.

Niet alleen bij de leerlingen begon iets te groeien, we merkten dat wij als leerkrachten een essentieel onderdeel zijn in dit gehele proces. We legden de focus op onszelf, wat vinden wij belangrijk, waar worden wij echt gelukkig van, zijn al onze gedachtes echt waarheid en welke acties hebben we te maken.

Een bijzonder, leerzaam, waardevol, inspirerend proces waar we nog iedere dag dankbaar voor zijn. Te mooi om niet te delen, toch? Dus besloten we om dit met het hele team te delen. We hebben, voor sommigen gênante, opdrachten moeten uitvoeren, theorie besproken welke inzicht heeft gegeven in hoe ons brein werkt en zoveel meer. We hebben een heel scala aan handvaten gekregen om de mindset van de leerlingen maar ook voor ons als leerkrachten te veranderen en écht werken.

Regelmatig hoor je bij ons in school een confetti-popper knallen, want we weten nu dat we fouten moeten vieren!

Simpel weg: je gunt dit iedereen!"

  Marloes Getkate

Leerkracht groep 5

zelfvertrouwen

"She believed She could, so She did!"