Het SCHOOL-SYSTEEM klopt niet...
Zucht… Als ik iets lastig en zorgelijk vind, is het wel als er wordt geroepen dat het systeem niet langer klopt... Het roepen wordt dan ook altijd gevolgd door een persoonlijk, vaak pijnlijk verhaal van iemand die zelf of van wie iemand in de nabije omgeving, niet is of werd gezien. Zonder deze situatie tekort te doen, want zeker, er kan nog veel geleerd worden, maar deze manier van aandacht vragen werkt niet.
Sterker nog, we versterken hiermee de situatie, en dat is vanuit systemisch perspectief heel logisch... We zijn zo in gevecht met de situatie die er nu is, zo bezig om alles waar we het niet mee eens zijn naar buiten te schuiven, dat wat we juist niet meer willen via de achteringang, vaak in het kwadraat, terugkomt...
Iets wat niet 'genomen' wordt, blijft terugkomen... tja, zo werken nou eenmaal ‘systemen’.
Moeten we het dan maar goedkeuren als iets niet lijkt te kloppen? Moeten we alles dan maar oké vinden? Zeker niet. Maar we hebben wel wat meer de situatie te nemen zoals die nu is, wat vaak direct veel meer rust geeft. Vanuit hier kunnen we onze lessen leren. Als we het met elkaar beter hadden gekund, dan hadden we dat gedaan. Met elkaar, ja... Want met elkaar zijn we het systeem!
En hoe tof: door onszelf onderdeel te maken van het systeem, worden we ineens ook allemaal verantwoordelijk en hebben we samen datzelfde systeem een stukje mooier te maken.
En iets mooier maken doe je niet door ertegenaan te schoppen. Een systeem mooier maken begint bij onszelf: door de situatie te zien en te nemen zoals die nu is en door samen te werken aan wat beter kan, zodat het onderwijs een fijne plek wordt waarin ieder kind zich gezien en gehoord voelt en de mogelijkheid heeft om te groeien. Een plek waar we al onze tijd spenderen aan goed onderwijs.
Want er zijn zo ongelooflijk veel leerkrachten, onderwijsprofessionals en schooldirecteuren die precies dat voor ogen hebben en daar elke dag, vanuit de allerbeste intenties, keihard aan werken. Met Focus op leren dragen wij ook graag bij aan het nog mooier maken van het onderwijssysteem, niet vanuit ergens tegen zijn, maar vanuit diep vertrouwen en geloof in ons als mens, in het systeem.
Vind je het interessant en waardevol om het onderwijs, groei en ontwikkeling meer vanuit systemisch perspectief te leren waarnemen? Blijf ons dan volgen... er komt iets leuks aan!