Goede FEEDBACK in de klas, HOE dan?
Goede FEEDBACK in de klas, HOE dan?
Wanneer je Google vraagt... krijg je vreselijk veel mooie antwoorden: wees specifiek, geef feedback vanuit de ik-boodschap, let goed op de reactie, stimuleer een Growth mindset, geef effectieve feedback op proces… Mooi hoor, alleen gaat feedback veel verder dan een paar mooie en goed geformuleerde zinnen.
Het heeft niet zoveel nut om mooie zinnen in je hoofd te stampen en te letten op alle ingrediënten die ‘goede feedback’ in zich zou moeten hebben. Je geeft namelijk de hele dag door feedback. DE HELE DAG!! In alles wat wij doen en zeggen, laten we zien wie we zijn, wat we denken, voelen en van een situatie vinden.
Voor 95%!! van de dag handelen wij vanuit eigen overtuigingen, allemaal onbewust! Onze eigen overtuigingen, inclusief die niet handig zijn en groei flink blokkeren, waren dus leidend in al onze feedback. KAK! Hoe mooi wij onze zinnen dus ook formuleerden, perfectionisme, controle en bang het niet goed te doen, was wat wij de groep de hele dag dus ook meegaven. Niet de meest helpende overtuigingen voor onszelf en zeker niet voor de kinderen. Sterker nog... enkele overtuigingen gunden wij niemand.
“The way we talk to our children, becomes their inner voice.” Zo waar!! Toen echt tot ons doordrong dat niet die mooi geformuleerde zin het verschil maakt, maar dat kinderen in onze groep de hele dag geconfronteerd worden met ons onbewuste handelen en dit overnemen, wisten wij dat wij éérst zelf iets te doen hadden.
We hadden eerst onszelf feedback te geven. Voor groei en ontwikkeling is het nodig dat je je eigen overtuigingen in twijfel durft te trekken. Kinderen luisteren niet zozeer naar wat je zegt, maar kijken naar wat je doet. Zorgen voor overtuigingen die òns meer helpen in groei, maakt dat kinderen deze kunnen overnemen. Win-win dus!
Wil jij komend schooljaar aandacht schenken aan nuttige feedback en verder gaan dan mooi geformuleerde zinnen? Bekijk ons aanbod en wij voorzien jou van ècht zinvolle feedback;-)