focusopleren

The Bold Move

Van onrust in de klas naar rust in de school

Welkom bij The Bold Move in het Onderwijs.

De training die jou helpt om onrust in de klas om te zetten in rust in de school. Dat vraagt om moedige stappen - bold moves - die jij direct vandaag al kunt zetten. 


Supertof dat jij hier bent. Alleen al door deze training te openen laat je zien dat je bereid bent om met een open blik naar jezelf en je school te kijken. En precies daar begint groei. 


In deze video heten we je van harte welkom en nemen we je mee in wat deze training voor jou én voor jouw school, kan betekenen. Want als kwaliteitscoördinator of MT-lid weet je als geen ander hoe intens en waardevol je rol is. Je staat midden in het geheel, dicht bij de kinderen, het team, de ouders én de directeur. 


Je herkent vast de dagelijkse spagaat: de drukte, het brandjes blussen en het steeds weer klaarstaan voor iedereen. In deze eerste video laten we zien hoe dat spanningsveld werkt en wat er nodig is om daar verandering in te brengen. 


Klik snel door naar de eerste video, want jouw Bold Move begint hier. 

Bold Moves voor Stevige Leiders

Meer GRIP

In deze tweede video nemen we je mee naar de essentie van The Bold Move: het G.R.I.P.-model. 

 

Met deze vier pijlers ontdek je wat er nodig is voor Stevig Leiderschap en hoe je dat vervolgens doet. 

 

We laten je zien hoe:
G - Geen idee je helpt om verandering daadwerkelijk mogelijk te maken. 

R - Radicale eerlijkheid ruimte maakt voor echte beweging.
I - Intentie zorgt voor focus op wat er écht toe doet.
P - Plasticiteit je brein voor je laat werken in plaats van tegen je. 


In de volgende video’s nemen we je mee in de vier pijlers. Net als in al onze programma’s benaderen we ook dit vanuit meerdere disciplines; neurowetenschap, systemisch werk en positieve psychologie, omdat juist die combinatie zorgt voor echte diepgang en groei. 


Daarnaast zullen wij alle video’s afsluiten met een opdracht die direct toepasbaar en meteen voelbaar is. 

Ben je klaar om meer GRIP te krijgen?  



Hoe steviger wij staan hoe vrijer een kind kan zijn

De G van Grip

Moet jij het van jezelf altijd weten? Komen mensen bij jou voor oplossingen? 

 

In deze video ontdek je waarom leiderschap soms juist begint bij loslaten van het idee dat je alles moet weten en jij degene bent die het moet oplossen.  

 

Leer hoe de ‘G van Geen idee hebben’, het actief niet-weten jou, je team én de kinderen ruimte geeft om te groeien en echt te vernieuwen.  

 

Je ontdekt hoe deze basishouding jou helpt om los te komen van oude patronen, hoe het je team en kinderen meer vrijheid geeft en hoe het de eerste stap is naar écht Stevig Leiderschap. 


Wat je kunt verwachten: 


  • Waarom we vaak handelen vanuit ‘ik moet het weten’. 

  • De valkuil van brandjes blussen en aandragen van snelle oplossingen. 

  • Hoe actief niet-weten nieuwe inzichten en mogelijkheden creëert. 

  • De basis voor een school waarin leren, ontdekken en groeien centraal staan. 

Klik op de video om de eerste stap naar meer GRIP te zetten. 

Opdracht bij G - Geen Idee

Opdracht

Durf jij te kijken wat er gebeurt als je even niets doet? Start vandaag nog met zien wat er echt speelt.

Stap 1 – Inventariseer
Noem 5 situaties op dit moment die jouw aandacht vragen op school.

Bijvoorbeeld:
- Een lastige situatie met een leerling.
- Een teamlid dat vaak vragen stelt.
- Een organisatorische uitdaging.
- Een spannend gesprek of overleg.
- Een terugkerend patroon in het team.

Stap 2 – Kies één of twee
Selecteer 1 of 2 situaties waar je normaal direct een oplossing voor bedenkt of veel energie in steekt (denk ook aan piekeren en overdenken). Wat komt als eerste in je op.

Stap 3 – Stop even met oplossen
In plaats van meteen te handelen, kies één van deze formuleringen:

- “Ik laat dit nog even liggen.”
- “Ik hoef hier nu nog geen antwoord op te hebben.”
- “Ik geef mezelf ruimte om eerst te observeren.”
- “Ik kijk eerst wat er gebeurt zonder direct iets te fixen.”

Stap 4 – Observeer
Merk op wat er (direct en komende tijd) gebeurt als je even niets doet:

- Welke gedachten en gevoelens komen op?
- Wat is er daadwerkelijk aan de hand? Wie voelt zich niet gezien of gehoord?
- Wat valt je op aan de situatie als je niet direct ingrijpt?
- Welke nieuwe ideeën of inzichten komen langzaam naar boven?

Stap 5 – Noteer
Schrijf kort op wat je ziet en voelt:

- Nieuwe observaties.
- Mogelijke oplossingen of inzichten die je eerder niet zag.
- Het effect op je energie, rust en focus.

Stap 6 – Reflecteer

- Hoe voelde het om even niks te hoeven weten of oplossen?
- Wat merkte je bij jezelf en bij de situatie?
- Welke situatie zou je de volgende keer op deze manier willen benaderen?

Tip

Begin met kleine, overzichtelijke situaties. Het gaat niet om perfectie, maar om te ervaren hoeveel tijd, ruimte en nieuwe mogelijkheden je creëert door het nog even niet te hoeven weten.

Door het op deze wijze te observeren en het niet meteen op te willen lossen, ontdek je (naast dat veel ‘problemen’ zichzelf oplossen) vaak ook wat er écht speelt. Je ziet waar deze situatie werkelijk over gaat en doorziet dat deze situatie niet op zichzelf staat.

Waarschijnlijk speelt dit ‘probleem’ op meerdere vlakken en voelt iemand, of vaak een hele groep, zich niet gezien. Door hier aandacht aan te besteden, pak je het daadwerkelijke probleem aan dat vaak ten grondslag ligt aan deze specifieke situatie.

Vaak blijkt deze ene situatie een waardevolle reminder te zijn om iets veel belangrijkers aandacht te geven, zodat je gerichte en duurzame stappen kunt zetten in plaats van symptomen te bestrijden die jou vaak telkens dezelfde patronen laten herhalen.

De R van GRip

Je wilt rust in de school, je team ondersteunen en alles op orde houden. Je doet er alles aan en spant je volledig in, maar toch lijkt de onrust, dat ene ding, juist dat wat je zo hard probeert te voorkomen, de overhand te krijgen. Hoe kan dat toch? 


In deze video ontdek je wat de R van Radicaal Accepteren voor jou kan betekenen. Je leert hoe je situaties, patronen en dynamieken kunt waarnemen zoals ze zijn, zonder direct te willen oplossen, goedkeuren of begrijpen. Wanneer je leert te nemen wat er is, stopt het constante duwen en trekken en ontstaat er ruimte om helder te handelen.


Wat je kunt verwachten: 


  • Waarom we vaak in gevecht gaan met wat er niet mag zijn. 

  • Hoe proberen te ‘fixen’ of problemen op te lossen vaak spanning en herhaling veroorzaakt. 

  • Hoe je situaties en patronen kunt waarnemen zonder oordeel. 

  • Waarom stevig leiderschap begint bij jezelf en hoe je kwaliteiten én je schaduwkanten volledig kan nemen. 

  • Een extra oefening waarmee je deze vaardigheid direct kunt ervaren. 

Klik op de video en ontdek hoe Radicaal Accepteren jou, je team én je school rust en ruimte kan geven. 

Opdracht bij R - Radicaal Eerlijk

Opdracht 1

Wat niet genomen wordt, blijft terugkomen... Landt hij al😉

Als voor jou het ‘actief niet-weten’ uit de eerste opdracht nog lastig is, dan is deze opdracht - de situatie aanvaarden of accepteren zoals die nu -een waardevolle toevoeging.

Kies één of twee situaties op school waarin je normaal gesproken direct in actie zou komen of probeert alles op te lossen. Je kunt hiervoor dezelfde situaties gebruiken als in de vorige ‘Geen Idee’-oefening.

In deze oefening gaat het erom dat je de situatie eerst observeert. Probeer de situatie volledig te accepteren zoals hij is, zonder dat je het leuk hoeft te vinden, goedkeurt of begrijpt.

Merk op wat er bij jou opkomt aan gedachten, gevoelens of ongemak.

In deze oefening is het voor nu voldoende (pittig genoeg😉) dat je aan het oefenen bent met aanvaarden en radicaal accepteren van wat er speelt, zonder het te willen veranderen of weg te willen drukken. In beide gevallen ben je dan opnieuw in ‘gevecht’ met de situatie, waarvan je kan voorspellen waar dit toe leidt...

Lees vooral de ‘tip’ hieronder voor nog meer uitleg.

Opdracht 2

Wanneer je aan het oefenen bent met de basishouding van het ‘nemen, aanvaarden en of accepteren’ zul je merken dat het vaak niet zozeer gaat om het accepteren van de specifieke situatie, maar vaak om iets in jezelf te accepteren.

De kans is namelijk groot dat wanneer je een situatie bewust niet direct oplost, de situatie moeilijk ‘neemt’ of ‘aanvaard’ zoals hij is... er toch een stemmetje in je opkomt dat zegt:

“Ja maar, dan heb ik het niet goed gedaan?”

“Wat als ze mij hierop afrekenen?

“Wat als ik steken laten vallen?”

“Ben ik wel goed genoeg?”

Oftewel... het gaat heel vaak niet meer om de situatie, maar om de angst dat jij het niet goed genoeg hebt gedaan.

Daarom gaat de deze opdracht over jou. Alles wat in jou speelt, het mooie én het minder mooie, heb je namelijk ook te leren erkennen en aan te nemen.

Vanuit systemisch perspectief is het belangrijk is dat je alles neemt zoals het is. Het gaat daarbij niet alleen om de patronen in je team of organisatie, maar ook de delen van jezelf die je liever niet ziet. Pas als jij jezelf volledig kunt nemen, kun je ook de situaties in je school nemen zoals ze zijn.

In de opdracht ga jij daarom jezelf vergelijken met een diamant. Een diamant heeft vele facetten, en elk facet vangt en weerkaatst licht op een unieke manier. Alle zijden, ook de minder glanzende!! maken samen de diamant tot wat hij is.

Alle facetten samen maken jou compleet en juist door elk facet te erkennen en te omarmen, straal je steviger en authentieker in alles wat je doet.

Download onderstaande PDF om direct aan de slag te kunnen gaan met de diamant.

Tip

Wanneer je kunt accepteren dat het is zoals het is, geef je jezelf en anderen de ruimte om nieuwsgierig te zijn, om na te denken en om te voelen.

Het betekent niet dat je je neerlegt bij een situatie of dat je het overal mee eens bent, juist niet. Wel is het de basis voor een verandering die losstaat van buitensluiten, irritatie en frustratie, een essentieel kenmerk van een stevige leider.

“We zijn zover gekomen als we tot nu toe konden komen. Als we het beter hadden kunnen doen, dan hadden we dat gedaan.”

Een bekende zin uit het systemisch werken, die jou direct laat voelen dat je trots mag zijn op wat je tot nu toe hebt bereikt.

En ja, vandaag kunnen wij een nieuwe keuze maken, met het grote verschil dat je nu een keuze maakt vanuit rust, acceptatie, trotsheid en dankbaarheid, in plaats van ergens ‘tegen’ te zijn, een tegenreactie die altijd dat bekrachtigt van wat je juist niet wilt.

Zo werken ‘systemen’ nou eenmaal.

De I van GRIp


Je hebt een groot inlevingsvermogen, waardoor je vaak gedrag doorziet en iedereen ook echt begrijpt. Prachtige eigenschap, tegelijkertijd ook de valkuil om te verzanden in brandjes blussen en ad hoc werkzaamheden. 


In deze video ontdek je hoe de I van Intentie je helpt om je eigen koers terug te vinden. Je leert je aandacht te richten op wat voor jou en de school werkelijk belangrijk is, zodat je keuzes maakt vanuit rust en focus. 


Wat je kunt verwachten :


  • Hoe je ontdekt wat voor jou wezenlijk is. 

  • Waarom reageren op alles je energie en koers kost. 

  • Een korte, krachtige oefening om dagelijks je intentie te bepalen en focus te houden. 

  • Hoe je je kwaliteiten en drijfveren activeert en gericht inzet. 

Klik op de video om erachter te komen wat je te doen om meer focus te houden. 


Opdracht bij I - Intentie

Opdracht

In de video hebben we je al meegenomen in de opdracht. Hieronder hebben we alles nog even voor jou op een rij gezet om zo jouw intenties een plek te geven in je dagelijkse handelen.

Hieronder vind je de oefening nog eens, stap voor stap uitgewerkt.

Stap 1 - Scrollen met aandacht
- Pak je telefoon of laptop erbij.
- Open je fotogalerij van het afgelopen jaar: vakanties, werkmomenten, kleine dagelijkse beelden.
- Zet eventueel een fijn muziekje op.
- Scroll rustig door je foto’s en laat je raken door wat je ziet.
- Vink de foto’s aan die je blij maken, inspireren of ontroeren (meestal 4–6 foto’s).

Neem hier echt even de tijd voor.

Stap 2 - Woorden geven aan wat je voelt
Kijk naar de geselecteerde foto’s en schrijf op welke woorden in je opkomen:

- Welke gevoelens roepen deze beelden op?
- Welke kwaliteit of energie zie je terug in jezelf?

Voorbeelden:
rust – vertrouwen – plezier – avontuur – creativiteit – verbinding – vrijheid – flow

Stap 3 - Vertaal het naar nu
Vraag jezelf af:

- Wat betekent deze intentie voor de komende twee uur?
- Wat betekent dit voor mijn eerstvolgende gesprek, overleg of klasbezoek?
- Hoe wil ik vandaag aanwezig zijn?

Voorbeelden

“Als mijn woord vertrouwen is, stap ik met vertrouwen mijn overleg in en laat ik het gesprek zich rustig ontvouwen.”

“Als mijn woord verbinding of liefde is, neem ik die warmte bewust mee in mijn eerstvolgende gesprek of zoek ik vanochtend eerst even contact met degene met wie ik die verbinding meer heb op te zoeken.”

“Als mijn woord avontuur is, kijk ik met meer nieuwsgierigheid naar mijn teamproces en vraag ik vanmiddag gericht naar nieuwe ideeën van verschillende collega’s.”

Tip

Je brein herkent deze beelden en gevoelens maar al te goed, waardoor je direct kwaliteiten activeert die al in jou aanwezig zijn en jou handelen nog sterker maken. Deze woorden geven je overleg, dag of bijeenkomst richting, helderheid en een duidelijke innerlijke koers.

Gun jezelf dit kleine moment, elke ochtend opnieuw.
De vraag “Waar wil ik vandaag aandacht aan geven?” lijkt misschien eenvoudig, maar het effect is groot voor jou én voor de school om je heen. Dit is echt zo’ n oefening die je echt eerst te ervaren hebt.

De P van GRIP

"Wie A zegt, moet B zeggen.”
“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.” 


Herken je dit soort spreekwoorden? Ze klinken wijs, maar stiekem sturen ze elke dag, je gedachten, je keuzes en je gedrag. 


Je weet het vaak niet, maar je brein kiest automatisch voor wat bekend en veilig is. Oude patronen, oude gewoonten, oude overtuigingen… en vaak zijn dat juist niet de routes die jou of je school verder brengen. 


In deze video ontdek je hoe de P van GRIP: Plasticiteit je helpt je brein in je voordeel te gebruiken. Je leert hoe nieuwe neurale verbindingen ontstaan en hoe jij bewust oude patronen kunt doorbreken. Zo creëer je ruimte voor groei, ontwikkeling en verandering — voor jezelf, je team én de school. 


Wat je kunt verwachten: 


  • Waarom ons brein vasthoudt aan oude patronen, ook als ze niet meer helpen 

  • Hoe spreekwoorden en gewoonten je dagelijks handelen sturen 

  • Hoe je bewust nieuwe, positieve routes kunt aanleggen in je brein 

  • Een praktische oefening om een oud patroon te herkennen én een nieuw, helpend “spreekwoord” of motto te kiezen 

Klik op de video om te ontdekken hoe je oude- niet helpende patronen herkent en doorbreekt. 

Opdracht bij P - Perceptie

Opdracht

Deze opdracht helpt je om dat patroon te doorbreken en bewust een nieuw, groei-gericht perspectief te kiezen.

Stap 1 - Kies een concrete situatie
Denk aan één situatie op school die nu spanning, onzekerheid of druk oproept.

Bijvoorbeeld:
- een lastig gesprek,
- een teamdynamiek die steeds terugkomt,
- een taak waarvan je denkt dat je het nooit goed genoeg doet,
- een patroon waarin je telkens vervalt.

Of neem een eerder gekozen situatie uit de eerste twee opdrachten.

Stap 2 - Welke oude uitspraak stuurt hier jouw gedrag?
Open onderstaand PDF en kijk eerlijk naar jezelf:

Welke oude uitspraak of innerlijk spreekwoord stuurt jouw handelen in deze situatie?

Bijvoorbeeld:

“Je moet roeien met de riemen die je hebt.”
“Als je iets doet, doe het dan goed.”

Kies er één (of maximaal twee) die het beste past bij jouw automatische reactie.

Vragen die helpen:

- Houdt deze uitspraak mij in beweging?
- Of houdt hij mij juist vast in oud gedrag?
- Wat maakt deze uitspraak zo ‘waar’ voor mij?

Stap 3 - Kies een nieuw, leidend spreekwoord
Bedenk een nieuw, helpend spreekwoord dat je in deze situatie liever zou laten klinken. Een uitspraak die ruimte geeft in plaats van spanning.
Eén die groei stimuleert in plaats van herhaling.

Voorbeelden:

“Rust is ook vooruitgang.”
“Wat aandacht krijgt, groeit.”
“Ik hoef het niet te weten om te mogen beginnen.”
“Leren is durven vallen.”
“Een stapje terug is soms de kortste weg vooruit.”

Je mag er ook zelf één maken, met een knipoog naar je oude uitspraak.

Bijvoorbeeld:

Oud: “Niet lullen maar poetsen.”
Nieuw: “Eerst kijken, dan kiezen.”

Of:

Oud: “Als je iets doet, doe het dan goed.”
Nieuw: “Goed genoeg is ook goed.”

Stap 5 - Herhalen, herhalen, herhalen
Nieuw gedrag ontstaat niet door één moment van inzicht, maar door herhaling.

Herinner jezelf bewust aan jouw nieuwe leidende uitspraak wanneer je merkt dat je brein terugvalt in het oude.

Tip

Ons brein grijpt graag terug op oude gewoonten, overtuigingen. Niet omdat ze zo behulpzaam zijn, maar omdat ze vertrouwd zijn.

Spreekwoorden zijn hiervan het bewijs, veel spreekwoorden zijn zo vastgeroest dat ze vandaag de dag nog steeds ons handelen bepalen.

Nieuw gedrag ontstaat niet door één moment van inzicht, maar door herhaling.
Herinner jezelf bewust aan jouw nieuwe leidende uitspraak wanneer je merkt dat je brein terugvalt in het oude.

Hoe vaker je dit doet, hoe sterker de nieuwe neurale verbinding wordt en hoe natuurlijker het wordt om vanuit dit perspectief te handelen.

Bold Leadership

Supertof dat jij zo committed bent om je school een stap verder te brengen. Dat je met een open blik naar jezelf kijkt en bereid bent om hierin echt stappen te zetten, dat is goud waard. Dat ís al leiderschap. 

We hopen dat deze training je heeft geïnspireerd en nieuwsgierig heeft gemaakt naar wat er allemaal mogelijk wordt wanneer je deze stappen verder gaat integreren in je dagelijkse handelen. Want eerlijk is eerlijk: het is best pittige kost. Het vraagt inzicht, moed en soms ook iemand die even met je meekijkt. 

Misschien heb je jezelf tijdens de training wel vaker afgevraagd:
“Hoe doe ik dit precies in míjn situatie? Wat speelt er bij mijn team? En wat is voor mij nu de juiste Bold Move?” 

Als je het leuk vindt om dat verder te onderzoeken, samen met ons én een groep gelijkgestemden, dan is ons 5-daagstraject: BOLD LEADERSHIP - Vergroot je Impact en til je school naar het volgende Level - misschien precies wat jij zoekt. 

 
In dat traject krijg je: 

  • Meer diepgang 

  • persoonlijke begeleiding 

  • concrete stappen voor jouw specifieke situatie 

  • én alle ruimte om te oefenen, voelen en groeien 

Wil je vrijblijvend op de hoogte blijven van de nieuwe ronde voor schooljaar 2026–2027?
Laat dan hieronder je interesse achter. Zodra de wachtlijst opent, hoor jij het als eerste. 

Je zit nergens aan vast.
Gewoon een uitnodiging om jouw volgende Bold Move te zetten, als jij daar klaar voor bent.